27. juli 2013

Athen

Da sitter jeg på et hotellrom i Athen. Jeg venter på å spise middag, er egentlig ganske sulten. Vi skal også se på Akropolis, for vi har bare vandra rundt uten noe mål tidligere i dag. Det er egentlig veldig deilig, for her er det så mange koselig gater og kafeer. Men Athen preges også av krisetider og høy arbeidsledighet. Unge mennesker som synger og spiller for penger og en gammel mann som bare vil ha litt vann i den gamle plastkoppen sin i varmen. Også i butikkene og på kafeene får man inntrykk av at landet preges av dårlige tider. Konsekvensene er en fantastisk gjestfrihet, hjelpsomhet når man ikke helt vet hvor man er og glede når man faktisk setter seg ned og kjøper noe. 

Men Athen er vakkert. Det er en gammel by med en historie norske byer bare kan drømme om. Å tenke på at filosofer som Aristoteles, Sokrates, Platon og mange flere har gått rundt omkring, blant annet på Akropolis, er helt utrolig.

(Jeg var kledd i toga i går kveld!)

Nå er det snart middag, takk og lov for det! I morgen kan jeg faktisk sove litt, og da går turen i tillegg til Norge! Gleder meg 😊

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar