5. juni 2011

Havet!

Da er jeg tilbake i Bayeux etter to netter i sommerhuset til vertsen ved havet, nærmere bestemt Ver sur Mer. Der har jeg slappa av, lest to tragedier (de siste franske bøkene fra 16-17-18 hundre tallet for våren) og gått lange turer på stranda. Det har vært masse vind, men fint likevel. Nå derimot, regner, tordner og lyner det. Derfor har jeg satt på musikk fra Sound of Music, den beste musikken å trøste seg med synes nå jeg! Uansett, den første kvelden gikk jeg tur med vertsmora mi, barbeint på stranda. Da lærte jeg litt om hvordan de "produserer" østers. Ganske interessant faktisk.

Her ligger det masse østers. Når det er høyvann, kan østersene spise de østers spiser.
Noen av bordene --> det var MANGE!
Her kan man skimten noen østers bak nettet.

Blåskjell og tang som fester seg til bordbeina.
Her kan man se folk som samler blåskjell til å spise.

Char à voile, eller seilvogner som man også kan kalle dem.

Lang, lang rekke
 På Normandiestrendene, er tidevannet ett fenomen som vi ikke har i Norge. Hvertfall ikke på samme måte. I Ver s/ Mer har de en demning, og når det er høyvann står vannet nesten over demningen. Når det er lavvann derimot må man gå 200-300 meter for å komme til vannet, og da er det langgrunt. Der jeg kommer fra er ikke tidevannet så merkbart.


Lavvann

Høyvann
 I går, gikk jeg nok en tur med vertsmora mi. Da gikk vi i 2-3 timer til byen ved siden av som heter Courseulles. Der var det litt mer folk, ikke så rart siden det er en større by. På veien dit møtte vi på mange kite-surfere. Det var mye vind, så de hadde det nok gøy i vannet! Ellers nærmer D-dagen seg, det vil si at det er masse folk som kommer på besøk og flaggene til de som invaderte Normandiestrendene for å befri Frankrike fra tyskerne under krigen er alltid heist. De neste dagene er det også mange seremonier for å markere dagen også videre.
Kite-surferne

Utsikt mot Courseulles

Hvor mange franske flagg kan vi sette på rekke?

En av krigsminnesmerkene/strendene

Marinaen i Courseulles (det er lavvann)

En gammeldags karusell!

De allierte

Minnesmerke fra 2. verdenskrig

Et krigsfly som fløy over hodene våre på vei hjem

Vannet har trukket seg tilbake, bølgene har laget "små innsjøer" i sanda
Idag samla jeg og vertsmora mi (det vil si, mest vertsmora mi) blåskjell, siden jeg aldri hadde smakt det før. Det er vel fordi jeg er pysete, sånn egentlig. Derfor var det da blåskjell (og pasta for mer kresne sjeler) til middag. Blåskjell er faktisk overraskende godt! Kan godt tenke meg å spise en del av det i sommer (sånn hvis mine foreldre skulle se dette!!!). Jeg skulle til å spise et blåskjell, og inni blåskjellet lå det to bittesmå krabber. Det var litt morsomt. Under middagen var alle litt trøtte og slitne, så det var mye latter og moro! Så langt har det vært en veldig fin helg :)

Snakkas!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar